söndag 1 augusti 2010

Här på jorden av Alice Hoffman

Efter den totala sågningen av den förra boken jag läste, kommer nu en något mer positiv recension. "Här på jorden" av Alice Hoffman är en bok i en helt annan klass kan man säga.



Handlingen:
March Murray är en gift kvinna med en tonårsdotter, Gwen. De två ska besöka Marchs hemtrakter i Massachusetts, som hon lämnat för nästan 20 år sedan. Den äkta maken, som för övrigt även han är från samma ställe, har hon lämnat hemma. March och Gwen bosätter sig i huset där March växte upp och som nu står tomt, men det visar sig snart att det ägs av Hollis, pojken som hennes far lät bo hos dem eftersom han var föräldrarlös. March och Hollis var kära då för 20 år sedan, men sedan försvann Hollis en dag och efter att March väntat på honom i flera år, gifte hon sig så småningom med grannsonen och flyttade till Kalifornien. Nu när hon kommer tillbaka får hon höra att även Hollis är tillbaka och mycket snart träffas de. Hollis, som numera är godsägare och en rik man, är en inte särskilt omtyckt man i trakten, men känslorna mellan de två blossar upp igen och de inleder ett förhållande som tar vid där det slutade. Snart har March glömt allt annat omkring henne - dottern, maken och även sig själv och hon dras djupare och djupare in i en relation som blir mer och mer destruktiv.

Det är andra gången jag läser en bok av Alice Hoffman och även denna gång tycker jag att hon lyckats riktigt bra. Flera gånger kände jag att jag bara ville ruska om March så att hon kommer tillbaka till verkligheten. Att någon kan bli så världsfrånvänd och tappa all verklighetsförankring, som March gör, är säkert mycket troligt, men kanske lite, lite överdrivet. Men i stort är boken som sagt mycket bra och jag läser gärna lite mer av Alice Hoffman i framtiden.

Betyg:
4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar