onsdag 18 augusti 2010

Fråga till snabbläsare

Jag har undrat en sak: hur hinner man läsa mer än en bok i veckan i snitt? Jag har ett heltidsjobb och familj med två barn. Jag hinner på min fritid läsa max en bok i veckan (något mer under semestern), men jag undrar: ni som läser mycket - hur hinner ni?? Jag vill gärna läsa mer, men det är så mycket annat som också ska hinnas. Läser ni fortare eller sover ni mindre? Skumläser ni eller tittar ni aldrig på tv/film eller läser ni medan ni pendlar till och från arbete/skola? Jag bara undrar, för jag skulle ju gärna vilja läsa mer (too many books, too little time, you know), men hinner inte så jag undrar om jag läser långsamt?

5 kommentarer:

  1. Tittar väldigt lite på tv och läser dessutom väldigt snabbt utan att för den del skumma. Läser ibland när mina elever läser, men då läser jag lättlästa ungdomsböcker för att ha koll på de böcker som finns i klassrum och på bibliotek.

    SvaraRadera
  2. Jag läste ganske lite innan jag började med minn nuv. projekt. Nu försöker jag hitta dem där små stunderna att läsa på - när jag väntar på ngn eller när jag sitter på tunnelbanana. Även om det bara blir 2-3 sidor per gång så blir det ändå många totalt.
    Men å andra sidan har jag heller inga barn eller TV, så det kanske finns fler tillfällen att ta upp en bok då.

    SvaraRadera
  3. Jag hinner inte heller läsa så där vansinnigt mycket.

    Jag tror för all del att snabbläsare kanske inte skumläser, men jag tror inte heller att de reflekterar så mycket över boken under läsningens gång.

    Om jag pratar med en snabbläsare om en bok man båda läst eller läser, så har de sällan tänkt lika mycket kring personerna eller handlingen som jag gjort.

    Man läser väl av olika orsaker och har olika mål. Jag läser hellre en bok på djupet än snabbt. Någon annan tycker kanske att de läser djupt nog och hinner fler böcker...

    SvaraRadera
  4. Jag har sambo, ett barn och hus och läser lite drygt en bok i veckan i genomsnitt. Men då för att jag hinner läsa lite mer under semestern samt att jag kompletterar med mp3-böcker som jag kan lyssna på när jag diskar, hänger tvätt, vattnar blommor, går eller sitter en stund på motionscykeln (händer tyvärr inte så ofta). Sen måste jag erkänna att städningen hemma i huset inte är optimal. Men vill jag inte ägna all egentid till böckerna heller utan gör även annat. Tyvärr räcker inte egentiden till för allt man vill göra.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla kommentarer! Det blir till att försöka utnyttja tiden lite mer, t.ex läsa i väntan på att pastavattnet kokar och liknande. Och så alltid ha en bok på lut i väskan, var man än ska.

    SvaraRadera