måndag 16 augusti 2010

Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist

Jag måste väl vara nästan den sista som har läst "Låt den rätte komma in", så jag tänkte inte skriva något om handlingen den här gången. Istället vill jag skriva lite om vad jag tyckte om boken.

Här är äntligen en bok som inte romantiserar vampyrer, som i Twilight-, Sookie Stackhouse- och Vampire Diaries-serierna. Författaren lägger tonvikten snarare på mobbing och utanförskap för ett barn och inte så jättemycket på vampyrer i sig. Det som Oskar utsätts för av sina hemska klasskamrater är tio gånger värre än det som vampyren och dennes medhjälpare ställer till med (visserligen finns det en del vampyrrelaterat äckel också) och även vampyren Eli själv har ju fått stå ut med en hel del som barn. Boken är riktigt otäck och jag tycker den är välskriven på alla sätt och vis; karaktärerna är levande, miljöerna känns igen och handlingen berör. Det gör ont att läsa om allt som Oskar får stå ut med och jag som själv har tonårsbarn får en extra tankeställare om vad som händer våra barn i skolorna idag.

Härnäst ser jag ser fram emot att läsa John Ajvide Lindqvists "Hanteringen av odöda" som också ligger i bokhyllan hemma och samlar damm.

Betyg:
4++/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar