måndag 23 augusti 2010

Family Album av Penelope Lively

I helgen läste jag klart ”Family Album” av Penelope Lively. Ett familjeporträtt från den engelska landsbygden.

Handlingen:
”Family Album” är en berättelse om en ganska vanlig familj, som ju längre man läser inte alls är så vanlig som man tror. Familjen består av far och mor, sex barn och en au-pair som bor i huset Allersmead, ett hus från början av 1900-talet. De nu vuxna barnen Paul, Gina, Sandra, Katie, Roger och Clare har alla, förutom Paul som flyttat tillbaka till Allersmead, flyttat till olika delar av världen och vissa av dem har inte sett varandra på flera år. Boken börjar vid en familjesammankomst och fortsätter med att återge personernas barndomsminnen ur olika perspektiv varvat med samtid. Uppväxten präglas naturligtvis mest av modern, Alison, som alltid har varit en riktig hemmafru, fullt upp med barn och hushåll, som nu håller matlagningskurser i huset och så fadern Charles som alltid varit en riktig enstöring och sitter mest på sin kammare och skriver böcker. I huset finns även den skandinaviska au-pairen Ingrid, som bor kvar i huset trots att alla barnen är vuxna och utflugna. Och så finns hemligheten. Den som alla vet om, ingen talar om och som alla undrar om de andra vet om.

Lively är en ganska skicklig berättare och att boken är skriven ur olika perspektiv (ibland i jag-form och ibland i tredje-persons-form) gör det hela mer intressant. De korta avsnitten ger vart och ett en liten inblick i vilka personerna är och ju mer man läser desto tydligare växer de olika karaktärerna fram och får mer liv. I övrigt är boken inte särskilt spännande, den är egentligen inte särskilt speciell alls, jag har läst många familjekrönikor som varit mycket bättre, men ändå, medan jag läste boken, ville jag fortsätta läsa och se vad som händer. Så här i efterhand är det roligt att ha läst Family Album, men jag tror tyvärr inte att jag kommer att minnas den särskilt.

Betyg:
3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar