onsdag 14 april 2010

Her fearful symmetry

Förra veckan läste jag ut "Her fearful symmetry" av Audrey Niffenegger. Efter att jag för ett par år sedan läst Tidsresenärens hustru - och älskade den - längtade jag efter en ny bok av Audrey och när jag nu äntligen har läst om tvillingarna i Her fearful symmetry kan jag bara säga - I LOVED IT! Boken har verkligen allt och det var med lite sorg som jag läste sista sidan.


Handlingen:
Tvillingarna Julia och Valentina, 20 år gamla och bosatta i USA, ärver en lägenhet i London från deras moster som dött i cancer. Mostern, som var flickornas mammas tvillingsyster, har inte haft kontakt med dem under deras uppväxt och hennes villkor för att de ska få arvet är att de ska bo i lägenheten i ett år och att deras föräldrar inte får komma in i lägenheten. Tvillingarna flyttar naturligtvis till London och samtidigt som de försöker få veta varför mamman och mostern inte talat med varandra på nästan 20 år så får de i London uppleva en hel del. Boken innehåller en lite smågalen spökhistoria, en del romantik, udda karaktärer och en massa kärlek till Highgate Cemetary och ett underbart London. En mysig läshörna med bra belysning, en skön filt, en kopp te och en stor ask med valfri choklad är allt som behövs. Sedan är det bara att njuta.

Betyg:
5/5 - vad annars?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar