måndag 26 april 2010

Ängelns lek

Jahapp, då var jag klar med "Ängelns lek" av Carlos Ruiz Zafón. Precis som hans tidigare bok "Vindens skugga" kan jag inte säga annat än att den var otroligt bra - MEN det konstiga är att jag inte minns ett dugg vad Vindens skugga handlade om, trots att jag minns att jag tyckte att den var fantastisk. Jag undrar om jag om två år inte alls minns Ängelns lek heller?? Därför är det bra att jag skriver ner det här och nu, det är ju lite därför jag skriver den här bloggen - för att komma ihåg.
Handlingen:
Den unge David Martín, vars mor övergett både honom och fadern, ser sin far bli mördad och växer upp på tidningen Industrins Röst där han arbetar som springpojke. Snart får han chansen att skriva små artiklar som så småningom leder till att han några år senare börjar skriva böcker. Han skriver på ett slavkontrakt med förläggarna Barrido och Escobillas som iof publicerar hans verk, men det sker under pseudonym. Samtidigt mår han sämre och sämre och efter ett besök hos läkaren får han veta att han inte har långt kvar att leva trots att han ännu inte fyllt trettio. I hans värsta stund får han besök av en annan förläggare, Andreas Corelli, som erbjuder honom att skriva en bok som kommer att förändra allt. Som betalning får han en stor summa pengar samt sin hälsa tillbaka. Kan David motstå ett sådant erbjudande? Och vem är denne förläggare och vad vill han med denna bok? Frågorna är lika många som de lik som dyker upp på Davids väg mot svaren.
Som tidigare erbjuder Zafóns bok en härlig läsupplevelse jämte en dyster och mörk exposé över ett ständigt grått Barcelona på 20-talet, med beskrivningar av platser jag själv varit på, vilket ibland gav mig lite gåshud. Här finns även en återkoppling till Vindens skugga i form av De bortglömda böckernas gravkammare.
Betyg:
4++/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar