tisdag 20 april 2010

Katedralen vid havet

Jag har läst "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones. Det var en sådan där perfekt semesterbok enligt min smak: lång (riktig tegelsten), spännande och händelserik och dessutom lärde jag mig en del om Barcelonas och Spaniens historia.



Handlingen:
Boken handlar Arnau Estanyols liv. Arnau är en bondson som växer upp i ett fattigt pest- och krigshärjat Barcelona. Han och hans far flyr efter vissa händelser från den feodalherre som härskar över byn där familjen Estanyol har en bondgård. De tar sig in till Barcelona där de kommer att få sin frihet om de lyckas bo kvar i staden i ett år och en dag. Fadern får arbete i svågerns krukmakarverkstad och sonen växer upp i stadens myllrande liv som så småningom leder honom själv till livet som bastaix, stenbärare till bygget av katedralen Santa Maria del Mar. Berättelsen om Arnau erbjuder en gedigen historielektion om feodalsamhället i Katalonien, om hantverkarnas, böndernas och adelns liv. Falcones är en duktig historieberättare och även en mycket skicklig romanskrivare. Jag hade inte tråkigt en stund, trots att det tidvis kan bli lite väl mycket tal om krig och kyrkan. Jag läste någonstans att Falcones egentligen är advokat, jag skulle ha kunnat tro att han var lärare historia, vilket är ett bra betyg.

Betyg:
4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar