fredag 30 april 2010

Leka bland vuxna

Avslutade igår "Leka bland vuxna" av Sophie Dahl. Med lite förutfattade meningar om fotomodeller som börjar skriva, trodde jag att boken skulle vara en typisk chic-lit. Men där hade jag fel.
Handling:
Kitty växer upp på landet i England med sin mamma, sina två småsyskon och morföräldrar. Hon älskar livet där, men hennes mamma Marina är en strulig och rastlös kvinna som fött Kitty som mycket ung och verkar inte vilja bli vuxen. Varken Kittys eller hennes syskons fäder finns kvar i bilden och mamman, som verkar vilja pröva på allt vad livet har att erbjuda, vänder sig både till droger och new age. Efter råd från sin guru tar hon de mindre barnen med sig och flyttar till New York, medan Kitty får gå på internatskola. Där blir tillvaron allt mer outhärdlig men när hon till slut får komma till New York och bo med syskon och mamma, blir allt än värre då Kitty dras in i moderns konstnärskrets och droger kommer in i bilden.

Boken ska tydligen vara delvis självbiografisk, och jag tänker att om Sophie Dahl växte upp som Kitty och hon hade det lika eländigt med en så knäpp mamma, tycker jag riktigt synd om henne. Det jag inte förstod i berättelsen var varför Kittys morföräldrar inte räddade barnen från Marina så att de kunde få växa upp som "normala" ungar, så kunde hon få förstöra sitt eget liv bäst hon ville.

Betyg:
3+/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar