torsdag 4 november 2010

Enkät

Jag brukar inte läsa enkäter så ofta men nu kände jag för det och tänkte även komma med egna svar. Den här hittade jag hos Bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?
Böckerna om sjuksköterskan Cherry Ames.

2. Vad läser du just nu?
Night train to Lisbon av Pascal Mercier.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Jag brukar inte låna böcker på biblioteket, älskar att handla böcker...

4. Dålig bokvana?
Eftersom jag älskar att köpa böcker, handlar jag alldeles för mycket, vilket leder till att jag har väldigt många olästa böcker hemma.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget.

6. Har du en läsplatta?
Nej. Jag vill ha mina böcker i pappersformat. Älskar doften av en ny bok.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Helst en i taget, men det blir inte alltid så.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Inte läsvanorna i sig, men nu har jag koll på vad jag har läst och vad jag tyckte om boken. Bloggen är min läsdagbok.

9. Sämsta boken du läst i år?
Förmodligen "Bree Tanners andra liv" av Stephenie Meyer.

10. Bästa boken du läst i år?
Det är nog dött lopp mellan "Her fearful symmetry" av Audrey Niffenegger, "Valda verk av T.S. Spivet" av Reif Larsen och "Vägen" av Cormac McCarthy

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så jätteofta alls.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Lättare att skriva vad jag inte läser: deckare (med ytterst få undantag), faktaböcker, biografier, självhjälpsböcker och liknande.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, blir åksjuk.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
I en av fåtöljerna hemma i rummet som jag kallar biblioteket ;-)

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag gör det helst inte, för de har en förmåga att inte hitta hem tyvärr.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Bara i pocketböckerna.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Aldrig.

18. I studierelaterade böcker då?
Då ja, men mest understrykningar och färgmarkeringar.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men mer och mer engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Bra story, välskrivet, lagom tempo.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Främst att jag själv gillade den mycket. Men sen beror en rekommendation på vem mottagaren är och dennes intressen.

22. Favoritgenre?
Romaner där huvudpersonen bryter upp från sitt vanliga liv och bosätter sig på främmande plats för att starta om på nytt. Mycket feelgood.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Faktaböcker om världens historia och biografier .

24. Favoritbiografi?
Jag minns inte vad den hette (det var väldigt länge sedan jag läste den) men det var om Oscar Wildes liv.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar