måndag 4 oktober 2010

En fråga om bokhyllor

I helgen blev jag SÅ glad! Jag ska berätta varför. Jag var och rensade i min fars förråd och hittade där en flyttkartong full med böcker. Det visade sig vara mina gamla böcker, som "försvann" vid en flytt för tolv år sedan och som jag faktiskt saknat. Fullt med pocketböcker var det, tex alla mina gamla Isabel Allende, Gabriel Garcia Marquez, förstaupplagan av Donna Tartts "Den hemliga historien", Strindbergs "Röda rummet" i franskt skinnband osv osv osv. Även mina tyska-böcker från gymnasiet (okej, mindre skoj, men ändå). SÅ roligt! Men då kom jag till ett litet, litet problemos. Och det är plats. Som saknas för närvarande. För så här är det: Hemma har vi byggt en väggfast bokhylla som täcker en hel vägg i "biblioteket". Hyllan är byggd runt en dörr. På vänster sida om dörren finns pocketböckerna och på höger sida inbundna böcker - allt i bokstavsordning. Nu har pocketsidan svämmat över, medan det fortfarande finns plats på "inbundna-sidan".

Min fråga till er är: blandar ni inbundna och pocket eller har ni separerat dessa? Jag undrar om det kommer att se superrörigt ut om man blandar? Okej, ett i-landsproblem, I know, men iallafall.

1 kommentar:

  1. Jag blandar om jag har fler böcker av samma författare. Tycker det är härligt att se alla böcker av favoritförfattarna samlade :) Annars står pocket för sig självt om det är enstaka titlar av enstaka författare.

    SvaraRadera