tisdag 12 oktober 2010

Murder on the Eiffel Tower - Claude Izner

Då har jag efter mycket om och men äntligen läst ut "Murder on the Eiffel Tower". En seg och rörig liten historia.

Handlingen:
Världsutställningen i Paris 1889 har öppnat och Eiffeltornet är det stora dragplåstret. En kvinna blir stucken av ett bi och dör på en av avsatserna. En stor sensation och den nystartade dagstidningen passar på att sälja lösnummer med stora rubriker. Historien trappas upp genom att ytterligare personer dör på samma dramatiska sätt. Victor Legris, bokhandlare, intresserar sig av fallen och dras snart in i ett virrvarr av ledtrådar som visar på att det rör sig om mord. Men han får problem - vartefter hans ledtrådar leder honom till en misstänkt mördare, dör denne. Så vem är den skyldige??

Jag hade ganska stora förväntningar på den här boken, skriven av två franska bokhandlarsystrar, men jag måste säga att jag blev lite besviken. Eller mycket kanske. Historien var rörig, jag tappade bort mig själv i vändningarna och intresset försvann emellanåt. Herr Legris misstankar flög fram och tillbaka och blandade sig med hans känsloyttringar för en av karaktärerna, det blev även lite för mycket om själva världsutställningen också. Däremot tycker jag att man inte fick veta tillräckligt om de olika karaktärerna. Nej, jag kommer nog inte läsa några fler böcker om Victor Legris tror jag. Jag säger som SVD:s Paulina Helgeson: "Kanske skulle de goda systrarna valt att skriva en helt annan bok, eftersom deras sex sidor långa efterord om 1889 års Paris och världsutställningens historia är de bästa sidorna i hela boken."

Betyg:
2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar