lördag 28 januari 2012

The Affair - Santa Montefiore



Handling:

Angelica är snart 40, bosatt i London, gift med Olivier och har två barn. Hennes liv består av oändliga tjejluncher, shoppingturer, barnkalas och fester. Hon har en man hon älskar, ett yrke som gör henne lycklig (barnboksförfattare), friska barn och fyra nära väninnor som hon umgås med. Hon har det bra ställt ekonomiskt också. Men det tycks inte vara nog, för trots att hon är lyckligt gift blir hon, när hon träffar Jack, förälskad i honom. Jack är sympatisk och snygg, han ger henne komplimanger, tar hennes författarskap på allvar (som hennes man inte gör) och hon kan diskutera allt med honom. Som tur är bor han i Sydafrika så deras kontakter sker via SMS och email, i alla fall fram till den dagen då Angelica ska till Sydafrika på bokturné. Utan make och barn. Långt hemifrån. Ja, ni fattar väl, med tanke på titeln.

”The Affair” är egentligen inte en bok jag skulle ha köpt om jag såg den i bokhandeln – titeln är inte särskilt lockande och omslaget passar bättre i andra sammanhang. Varför den hamnade i min brevlåda var att jag läst ”The House by the sea” och ”The Italian Matchmaker” av samma författare tidigare och jag tyckte riktigt bra om dessa två. Nåja, man kan ju tycka vad man vill om vuxna människor som har affärer vid sidan av, men lite besk eftersmak får jag i alla fall. Jag blev ganska snart avogt inställd till Angelica och hade svårt att förstå hennes handlingar och för det mesta tänkte jag att hon var ovanligt korkad. Ingen sympati fick hon av mig, men hon hade i alla fall några trevliga vänner att läsa om och hade det inte varit för dessa och ett par oväntade vändningar i historien så hade det här varit riktigt uselt. Som det är nu blir det medelmåttligt. Den amerikanska titeln ändrades förresten till "The perfect happiness", kanske lockar det flera läsare, eller så behöver ingen skämmas för att läsa en bok om otrohet utan kan låtsas att det är en självhjälpsbok.

Betyg:
3-/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar