fredag 17 december 2010

The Vampire Diaries - L.J. Smith

Har legat sjuk hela veckan och piggat upp mig själv med böcker som krävde noll tankeverksamhet och som bara var sådär härligt lättsmälta. Först ut var de fyra första böckerna i Vampire Diaries-serien: "Uppvaknandet", "Kampen", "Vreden" och "Återkomsten" av L.J. Smith.

Handlingen:
Tonårstjejen Elena Gilbert är skolans drottning, hon har allt och det hon inte har ser hon till att få. När så Stefan Salvatore börjar på skolan blir hon extra intresserad av honom. Han är den snygge, tyste typen som inte visar något intresse för henne alls. Vilket naturligtvis får Elena att kämpa änna mer om hans uppmärksamhet. Men Stefan är inte en vanlig kille, hans hemlighet är att han är vampyr och är flera hundra år gammal och ju mer Stefan och Elena dras till varandra desto fler faror hotar dem, varav den ena är Stefans äldre och inte så trevlige bror Damon. Mot det onda kämpar Elena, Stefan och Elenas vänner Matt, Elenas tidigare pojkvän, Meredith och Bonnie. Bonnie, som förresten visar sig vara mycket talangfull och till stor hjälp i fighten mot det onda. Naturligtvis visar sig Damon inte bara vara ond, han har dessutom en otrolig dragningskraft, vilket Elena snart märker...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag först lite svårt att smälta vissa olikheter mellan serien och böckerna, men när jag väl gjort det måste jag erkänna att jag gillade böckerna. De är ju tonårsböcker, precis som Twilightböckerna, men till skillnad mot dessa känns de här lite mer intressanta och lite, lite vassare, de är ju också skrivna långt före Twiligthserien, redan 1991. Visst, Elena är en bortskämd brud med alldeles för stort ego, men här slipper man det som jag tyckte var lite löjligt i Twilightböckerna, nämligen att vampyren hela tiden ska "ta hand om" sin lilla människoälskling och skydda henne mot allt det onda. Och "I love you and I will do anything for you"-blablabla. På något sätt kändes det som att Elena är bra tuffare än Bella. Här tjatas det inte heller om att hon vill bli vampyr för att kunna vara med sin älskade forever. Sen är ju Damon så mycket härligare än både brodern Stefan och Edward i Twilight. Han är lite som Eric i TrueBlood och honom kan man ju inte få för mycket av.

Betyg:
3+/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar