måndag 17 oktober 2011

Författarpar

Jag undrar hur de kända (eller kanske ska jag säga publicerade) författarparen lever. Sitter de ständigt och diskuterar sina böcker, frågar de varandra om råd när de skriver eller tar de inte hem arbetet, så att säga? Och läser de alltid varandras verk?

Jonathan Safran Foer och Nicole Krauss
Santa Montefiore och Simon Sebag Montefiore
Paul Auster och Siri Hustvedt
Alexander och Alexandra Ahndoril
and the list goes on...

Jag kommer, vid närmare eftertanke, på att från dessa författarpar har jag bara läst något av kvinnorna, även om jag har en Foer som väntar i hyllan och makarna Ahndoril har jag inte läst alls.

1 kommentar:

  1. Och Sylvia och Ted.

    Intressant med Ahndorils är att de skriver tillsammans och att de gör det under pseudonym - manlig sådan (inbillar jag mig).

    SvaraRadera