söndag 13 februari 2011

The Return av Victoria Hislop

"The Return" av Victoria Hislop måste vara en av de bättre böckerna jag läst på ett bra tag och faktiskt det bästa jag läst hittills i år.

Handlingen:
Sonia åker med sin väninna Maggie till Grenada på en kort semester, dels för att se staden men egentligen mest för att gå på dansskola. Båda älskar att dansa latinamerikanska och spanska danser och tillbringar dagarna i skolan och kvällarna och nätterna på olika danskrogar. På en av sina promenader i staden stannar Sonia till på ett café för att dricka kaffe och lär där känna den äldre servitören Miguel. På caféets väggar hänger planscher på tjurfäktare och flamencodansöser och Sonia fascineras av de vackra bilderna. Väl hemma i London är Sonias liv inte vad hon tänkt sig. Hon är gift med James, men för varje dag som går inser hon mer och mer att han inte är mannen hon vill vara tillsammans med resten av livet. Samtidigt är längtan tillbaka till Granada och dansen stor och snart åker hon åter dit. Tillbaka på caféet börjar Miguel berätta för Sonia om tjurfäktaren Ignacio och dennes syskon - läraren Antonio, gitarrspelaren Emilio och deras lillasyster Mercedes, som var flamencodansös. Miguel berättar om inbördeskriget i Spanien och hur familjen, som var caféets tidigare ägare, fick lida under de första krigsåren. Han berättar om hur två av familjemedlemmarna mördades och ytterligare två fick lida i general Francos fängelser under fascisternas regim. Bit för bit lägger Miguel pusslet till det som Sonia snart får veta är en stor del av hennes eget liv.
”The Return” är en mycket välskriven och vacker bok. Den beskriver det spanska inbördeskriget på ett mycket levande sätt och jag som absolut inte tycker om att läsa om krig tyckte att det var intressant. Boken är känslosam, gripande och känns väldigt äkta. Jag var tagen av de mycket realistiska beskrivningarna av livet i Spanien under en mycket grym tid. Jag tror också att jag lärt mig en del om Spaniens historia, som jag inte tidigare vetat särskilt mycket om. Om jag ska rekommendera bara en enda bok hittills i år så blir det definitivt denna. Hislop, jag väntar redan på din nästa bok.
Betyg:
Årets första 5/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar