söndag 27 juni 2010

Veronika bestämmer sig för att dö - Paulo Coelho

Sommarsemesterläsningen började på planet med Paulo Coelho. Jag hade efter en del av hans tidigare böcker, inte några större förväntningar på "Veronika bestämmer sig för att dö". Jag är inte något dyrkare av hans böcker, men den här gången blev jag inte lika besviken som tidigare. Jag hade kanske dragit förhastade slutsatser om hans böcker. Man ska ju inte dra alla över en kam, så att säga.

Handlingen:
Veronika är en ung kvinna, bosatt i Slovenien, som en dag bestämmer sig för att hon ska dö. Hon är inte deprimerad, inte självbordsbenägen - egentligen. Men hon tycker att hon helt enkelt inte har något att leva för. Så hon tar en överdos sömntabletter, men självmordsförsöket misslyckas och istället hamnar hon på ett beryktat mentalsjukhus. Där får hon veta att hennes hjärta har blivit skadat av tabletterna hon tog och nu har hon bara några få dagar kvar att leva. Men på mentalsjukhuset möter hon andra patienter som får henne att vilja leva. Ska hon nu hinna göra allt hon vill innan hon dör?

Paulo Coelho, som själv blivit intagen på mentalsjukhus flera gånger, är inte en favoritförfattare. Hans superhyllade Alkemisten hade jag inte mycket övers för. Det kändes som att det var ett barn som skrev den; språket, uttrycket - ja det mesta kändes barnsligt och kanske lite nybörjaraktigt. Men "Veronika..." är lite bättre. Mer vuxet, allvarligare och lite mer djup i. Helt okej att tillbringa några timmar på ett plan med.
Betyg:
3/5

1 kommentar:

  1. Det här var den första Coelho jag läste och tyckte den var jättebra! Alkemisten var däremot lite väl ... "djup".

    SvaraRadera