tisdag 8 juni 2010

Dead in the family - Charlaine Harris

Då var det slut för den här gången och hur många fler äventyr som väntar Sookie återstår att se, det vet nog inte författaren Charlaine Harris själv. Man kan ju tro att jag fått nog av Sookie, men så är inte fallet. En bok om året är väl okej utgivningstakt, lagom mycket av det goda så att säga.

Handlingen:
Sookie har en hel del att tänka på i Dead in the family - både hennes egna problem och vampyren Erics. Erics skapare kommer på besök tillsammans med Erics "bror" och Eric som vanligtvis är den kraftfulle och bestämmande vampyren, blir nu en kuvad man (läs: vampyr) som måste måse följa sin skapares minsta vink. "Brodern" är galen och lever rövare och samtidigt är den nya vampyrkungens högra hand ute efter både Eric och Sookie. Inte nog med vampyrproblem, Sookie har även problem med älvorna/féerna (vet inte hur det har översatts till svenska, jag har ju läst böckerna på engelska och där heter de "fairy"), som det tidigare visat sig, inte är alltför vänligt inställda. Samtidigt som Sookie har fullt upp med vampyrer och älvor så har de olika tvågestaltarna (min översättning, de heter "shifters") en hel del problem också, som hon dras in i, naturligtvis, eftersom hon är vän med även dessa. Puh.

Boken har således flera händelsetrådar på gång och iallafall jag väntade mig en slags sammanflätning av alla dessa i slutet, men något sådant blev det inte. Fortsättning lär ju följa. I övrigt är inte någon av böcker i serien Southern Vampire Mysteries litterära underverk; de är inte särskilt välskrivna. MEN jag kan inte låta bli att tycka om böckerna. Jag gillar Sookie, vampyrerna & company och därför fortsätter jag att läsa.
Betyg:
3/5 eller kanske 4/5 bara för att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar