måndag 22 februari 2010

Bok i boken

Ibland när jag läser någon bok, har någon person i boken en bok som jag själv blir intresserad av, jag kallar det LIL (litteratur i litteraturen). På senare tid har det hänt några gånger: I "Hundra och en dag" av Åsne Seierstad skriver hon om att hon köpt en bok om eller av Gertrude Bell (minns inte riktigt). Namnet lät lite svagt bekant och jag rotade runt i bokhyllan hemma och minsann, en av mina "att-läsa-böcker" var just en biografi om Gertrude Bell - "Öknens drottning" av Janet Wallach. Lustigt.

Just nu läser jag "American Wife" av Curtis Sittenfeld och i den har huvudpersonen Alice en bok som heter "Humboldts gift", även den lät bekant och jo, men visst "Humboldts gåva" av Saul Bellow fanns i hyllan hemma, oläst.

Och så är det, inget konstigt med det när det gäller "vanliga" böcker som "Svindlande höjder" (var det inte Bellas favoritbok i Twilightserien?). Men det är ju lite roligt när det händer med lita ovanligare böcker, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar