torsdag 1 september 2011

John Fowles

Jag har många gånger fått frågan om jag har en favoritbok eller favoritförfattare och varje gång måste jag svara "jag kan omöjligt välja bara en". För det kan jag verkligen inte. Böcker finns det ju så många bra av och en författare kan skriva både bra och dåliga böcker. Men om jag tänker till lite extra så finns det några få böcker som lämnat avtryck riktigt rejält och som jag minns mer än andra. En av dessa är "Illusionisten" av John Fowles. Det finns en scen som jag minns extra mycket och det är när Nicholas Urfe (huvudpersonen) kommer till ön Phraxos och närmar sig det stora huset där han hör opera spelas på hög volym och han ser vita gardiner fladdra i vinden. Mer än så minns jag inte av den scenen, men bilden finns kvar i minnet och känslan jag hade när jag läste just det stycket. Vackert, magiskt och lite goosebump-moment.
Jag har en annan bok av samme författare hemma, det är "Daniel Martin". Tror att jag fick den av en granne för många år sedan. Den har tyvärr inte blivit läst. Men jag borde nog... "Den franske löjtnantens kvinna" däremot vill jag väldigt gärna läsa, snart. Nu har den kommit ut i nytryck i pocket med nytt fräscht omslag också. Den ska jag klicka hem.



Hur många böcker av en författare måste man gilla för att kunna säga att den författaren är ens favorit förresten??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar