måndag 15 augusti 2011

Inget mer av Jungstedt, tack



Jag har läst Mari Jungstedts "Den farliga leken" och det är första gången jag läser något av henne. Och förmodligen sista, iallafall om de andra böckerna går i samma stil. Okej, jag måste erkänna att jag inte gissade rätt på vem mördaren var, men jag gillar helt enkelt inte berättarstilen. Korta kapitel är bara bra för den som läser korta stunder (på väg till jobbet/skolan så att man kan släppa boken för att byta buss/t-bana??). För mig kändes det bara frustrerande. Dessutom tycker jag inte att historien kom in på djupet riktigt, personporträtten var futtiga och triviala, som att bläddra i en modetidning ungefär. Känns som Jungstedt hade bråttom att skriva klart så att hon kunde börja på nästa bok. Tyvärr. Nä, mer än 2/5 får boken inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar