torsdag 23 september 2010

Valda verk av T.S. Spivet - Reif Larsen

I mitt tidigare inlägg skrev jag spontant, efter drygt halva boken, att jag var tvungen att utbrista "Vilken fantastisk bok!!" Nu när jag läst ut den kan jag bara konstatera att den verkligen var helt enkelt jäkligt bra.
Handlingen:
Tecumseh Sparrow Spivet, eller kort och gott T.S. Spivet, är ett tolvårigt underbarn, som bor på en ranch i Montana med sin syster och sina föräldrar (hans lillebror är död, systern lite konstig, hans mor är skalbaggsforskare och fadern en tyst cowboy). T.S. är mästare på att rita kartor; kartor över allt som finns i hans omgivning eller bara i hans huvud: om det så är avloppssystemet i Washington D.C. eller hur fladdermössen flyger över familjens ranch spelar ingen roll. T.S. avbildar allt och hans illustrationer får snart stor uppmärksamhet av Smithsonian Institution i Washington D.C. där han tilldelas ett prestigefyllt pris. Det finns dock ett litet problem med detta: de vet inte om att han är tolv år gammal, utan drar den felaktiga slutsatsen att han är en professor vid ett universitet i Montana.

T.S. bestämmer sig dock för att inte berätta om detta pris för sina föräldrar utan drar själv iväg på en luffarfärd mot huvudstaden för att ta emot priset. Hans odyssé tar honom från den lilla staden Butte i Montana tvärsöver USA mot huvudstaden, med en kappsäck fylld av anteckningsböcker, ett fågelskelett, sextanter och andra viktiga föremål för att kunna avbilda omvärlden.

Det fantastiska äventyret som T.S. är med om är bara en del av denna bok. Förutom det finns här små historier, en hel del illustrationer och "marginalklotter" som förgyller denna bok, författaren Reif Larsens debutbok. Och vilken debut sedan!! Wow.

Betyg:
5/5

1 kommentar:

  1. Tack för dina inspirerande ord om denna bok - jag blir jättesugen på att läsa! Har annars hört (=läst på bokbloggar) att många tycker den är lite seg..?

    SvaraRadera